Sidor

Familjen Nyström

Familjen Nyström

lördag 23 juni 2012

Virka med sisal-snöre...

Glad midsommar allihopa! Hoppas ni alla ätit gott och inte druckit för mycket..


...och vad passar väl bättre att göra, medan maten sjunker ner och lägger sig tillrätta i magen, än att pyssla med nåt pyssligt??
Helt otroligt nog kunde jag inte låta bli att ta med mina virk-nålar till midsommarfirandet hos mina föräldrar..och tur var väl det för plötsligt kom jag på den helt briljanta idéen att virka med skördesnöre...eller balsnöre...eller vad man nu vill kalla det för.
Jag tycker skördesnöre låter finast eftersom det låter så härligt... så där härligt som det kändes under barndomens somrar då man åkte hölass, uppvuxen på en bondgård som man är.
Och lukten...min man tycker att det luktar nylagd asfalt...eh...okej...jag tycker att det luktar varm sommardag då den stillastående hettan liksom dallrar över marken och det enda som hörs är surret från fläktarna på höskullen... min man är förövrigt inte uppvuxen på en bondgård, kan vara det som får oss att associera till olika saker;))
Och nu när jag börjat fundera på huruvida det går att virka med skördesnören eller ej så visade det sig till min stora lycka att pappa hade ett nystan sisal-snöre liggandes i gömmorna på vinden (och inte den blåa tråkiga utan den där jättefina gyllengula färgen). Sisal är förövrigt, för er som inte vet, ett av de starkaste naturfibrer som finns!
Och jodå, innan ni börjar oroa er...jag hann med att fira midsommar också. Jag och Ellen utklassade morfar och William i kubb, och vi åt gott och drack gott. En väldigt fin misommarafton!!!


Lite strävt och ovant till en början...
botten virkade jag med virknål 5 runt runt med fasta maskor.

Fort går det, perfekt tidsfördriv mellan jordgubbsätande och eftermiddagsfikat;)

Och ja, korgen blev fin på ett strävt lantligt sätt så att säga.
Till sidorna använde jag virknål 9 och virkade luftmaskbågar.

Blev väldigt fin på hyllan i pappas växthus...

och lika fin på det stenbelagda golvet...

och när man ändå håller på så blev det en väggampel också...

som ju faktiskt också gjorde sig riktigt bra som vanlig kruka också!!
Så alla ni som sitter där hemma med skördesnöre ni inte vet vad ni ska göra med...VIRKA!!!

1 kommentar: