Sidor

Familjen Nyström

Familjen Nyström

onsdag 20 juni 2012

Virkad medicinväska..





Här kommer ett litet tips på vad man kan pyssla med under lata sommardagar...en liten virkad medicin-väska att ha plåster och piller i...
Just denna medicin-väska är en present till min vän och kollega Ulrika, eftersom hon nu ska klara sig utan mig och mina huvudvärkstabletter under hela min semester... så jag tyckte att det var dags för henne att ta med egna piller till jobbet;))
Vill du virka en egen så är den är jättelätt att göra!!


Börja med att virka två mormors-rutor efter eget tycke och smak. Jag valde att börja den ena rutan med rött garn för att på ett enkelt sätt få till ett rött kors. Vet du inte hur man virkar mormorsrutor är det bara att ge sig ut i cyberspace och leta virk-beskrivningar, och det finns jättemånga och jättebra!!! Ett tips är www.billigt-garn.net en jättebra smultronställe med massor av tips, beskrivningar och annat smått och gott. Gå in där och sök på mormorsrutor så hittar du säkert det du söker.

Eftersom det kan bli lite glest när man använder sig av mormorsrutor valde jag att  fodra min medicinväska med lite gammalt lakans-tyg. Klipp ut en lagom stor bit som du kan vika på mitten. Jag tråcklade ihop innertyget innan jag sydde ihop det med rutorna.

Sedan är det bara att sy fast tyget i rutorna.

Därefter sydde jag ihop själva mormorsrutorna med garn. En del föredrar att virka ihop sina rutor,men jag gjorde såhär.

Min ursprungliga idé till medicinväskan var att använda dragkedja...men eftersom jag hade lite ont om tid (och dessutom ingen dragkedja i varken passande färg eller storlek...;) så fick det bli ett virkat lock. Jag virkade det separat och sydde fast, men man kan givetvis även virka fast det direkt på mormorsrutan.

Och såhär blev det tillslut!!

Istället för att sy fast en knapp som låsning på baksidan valde jag en vit avlång pärla...perfekt!!


Den här beskrivningen av hur man virkar en egen medicinväska är förhoppningsvis någorlunda lättförståelig, om inte så beror det helt och hållet på mitt sätt att beskriva saker och inte ert sätt att begripa;)))
Hör av er om ni inte förstår ett dyft, så ska jag försöka bli tydligare!!!


1 kommentar: